Her 40 Saniyede 1 Ölüm!
Dünya Sağlık Örgütü verilerine göre Dünyada her yıl yaklaşık bir milyon kişi intihar nedeniyle ölmektedir. Bu değer kabaca her 40 saniyede 1 ölüm demektir. Ölümle sonuçlanan her intihar için 25 kişi intihar girişiminde bulunur ve çok daha fazla kişinin de intiharla ilgili ciddi düşünceleri vardır. Kaybedilen her hayat birinin eşini, çocuğunu, ebeveynini, arkadaşını veya meslektaşını temsil etmektedir. Her bir intihar yaklaşık 135 kişinin bu durumdan yoğun bir şekilde etkilenmesine neden olmaktad
Önemli bir halk sağlığı sorunu olan intihar; bir kişinin hayatının sona ermesinin
belki de en trajik şeklidir. İntihar etmeyi düşünen kişilerin çoğu kararsızdır, ölmek
istediklerinden emin değildirler. Hassas bir bireyi intihara yöneltecek pek çok faktörden
biri de intihar olaylarının medyada nasıl ele alındığıdır.
Toplumu yönlendirici büyük bir güç olarak basın yayın organlarında intihar
olgusunun yer alması öğretici, özendirici ve taklit davranışını provoke edebileceği için
ulusal intihar oranları bundan etkilenecektir. *Philips ve arkadaşlarının (1992) “İntihar
ve Medya” adlı çalışmasında; intihar vakalarına medyada ne kadar çok yer verilirse
intihar oranı üzerindeki etkisinin de o kadar artacağı ifade edilmektedir. Ünlülerin
intiharlarına ilişkin haberler ise daha güçlü etki yaratmakta, bu etkinin en güçlü olduğu
kesimde ise gençler yer almaktadır. Bir intihar vakasının sunumuna;“onu izleyen
vakalara model oluşturması, davranış taklidi olması ve örnek teşkil etmesi” açısından
hassasiyetle yaklaşılmalıdır.
Her zaman için intiharla ilgili haberlerin intiharın “normal” bir olay olarak
algılanmasına yol açma ihtimali vardır. Tekrarlanan ve süre giden intihar haberleri
ergenleri ve gençleri olumsuz etkilenmektedir.
Türkiye Psikiyatri Derneği Merkez Yönetim Kurulu’nca yapılan 10 Eylül Dünya
İntiharı Önleme Günü açıklamasına göre:
“İntihar haberlerinin medyada ayrıntılı olarak yer alması, dramatize edilmesi, renkli
görsel öğelerle sunulması, intiharın nedeni olarak herhangi bir sebep sunularak
haberleştirilmesi, intihar riski olan bireyleri olumsuz etkilemektedir. Bu nedenle,
medyada intihar haberleri mümkün oldukça yer almamalı; haber yapılacaksa Basın
Kanunu’nun 20 Maddesine uygun olarak özendirme etkisi yaratmayacak, mümkün
olan en yalın şekilde haber yapılmalı; intihar düşünceleri olan kişilerin uygun sağlık
hizmetine yönlendirilmesi hedeflenmelidir.
YORUMLAR